Ochrana internetbankingu
Aj napriek tomu, že internetbanking poskytuje klientom bánk vysokú úroveň bezpečnosti, je potrebné a nevyhnutné dodržiavať bezpečnosť aj zo strany klienta. Hlavným pravidlom, ktoré je potrebné dodržiavať, je bezpečný prístup na internet a každý počítač by mal byť zabezpečený antivírusovým softvérom a antispywarom.
Základné pravidlá ochrany internetbankingu
- Chrániť dôverné údaje pred zneužitím a neprezrádzať identifikačné údaje (kódy, heslá, PIN, číslo účtu a pod.)
- Neukladať heslá do pamäte počítača
- Banky od klientov nežiadajú identifikačné údaje mailom ani telefonicky
- Nezadávať dôverné údaje pred inou osobou
- Neprezrádzať dôverné údaje iným osobám, ani rodinným príslušníkom
- Neposielať dôverné údaje e-mailom alebo SMS -kouOK
- Nezadávať dôverné údaje na inej internetovej stránke, než na stránke banky určenej na prihlásenie do internetbankingu
- Chrániť elektronický kľúč, ktorý sa používa pri zadávaní pokynov, proti jeho zneužitiu, najmä proti jeho odcudzeniu a skopírovaniu
- Elektronický kľúč inštalovať len na počítač, ktorý je chránený proti možným hrozbám plynúcim z pripojenia k dátovej sieti
- Neinštalovať elektronický kľúč na počítač, ktorý je verejne prístupný
- Nepoužívať Internetbanking v internetových kaviarňach
- Internetbanking používať iba na počítačoch, ktoré sú zabezpečené proti zneužitiu
- Presvedčiť sa, či ste pred použitím Internetbankingu na stránke banky
- GRID kartu uschovať na bezpečnom mieste
- Mobilný telefón so SIM kartou netreba nenechávať ležať na miestach, kde nie je nad ním dohľad
- SIM kartu je potrebné mať pod dohľadom, telefón bez SIM karty neumožní autorizáciu a komunikáciu s bankou
- Zaistiť funkcie telefónu proti možnosti automatického pripojenia tretej osoby k telefónu
- V prípade akéhokoľvek podozrenia je potrebné okamžite kontaktovať banku na telefónom čísle, ktoré má každá banka zverejnené na svojej webovej stránke
Základné pojmy:
Phishing, pharming, vishing, social engineering a spyware.
Phishing je email , ktorý vyzerá ako zaslaný od banky. Odkazuje klienta na podvodnú stránku a žiada o potvrdenie dôverných a citlivých bankových údajov.
Pharming je podvodom vytvorená webová stránka, ktorá sa podobá originálnej stránke banky a pri zadaní prihlasovacích údajov k účtu užívateľa na podvodnú stránku, získajú údaje podvodníci.
Vishing je podvodný postup s využitím telefonického rozhovoru, pomocou ktorého sa podvodník snaží od klienta získať údaje ako sú prístupové heslá do internetbankingu, čísla platobných kariet, osobné údaje, číslo na účet a iné.
Social engineering je jedným z najefektívnejších nástrojov pre získavanie citlivých informácií zo zabezpečených systémov je sociálne inžinierstvo. Nevyžaduje takmer žiadne technické schopnosti a napriek tomu je s jeho využitím možné exfiltrovať informácie aj z technicky dobre zabezpečených informačných systémov.
Spyware je škodlivý program, ktorý poškodzuje funkčnosť počítača a môže z neho sťahovať a odosielať dôverné údaje cudzej osobe.